top of page

הבנת תהליך הלימוד
כמו הרבה דברים אחרים בחיינו, חשוב להבין שעל מנת שתהליך לימוד הנגינה בפסנתר יהיה כמה שיותר מהנה ויצירתי, התלמיד/ה צריכים להכיר בהיבטים הפסיכולוגיים של הלימוד ולהגיע בעזרת המורה לתיאום ציפיות ריאלי עם עצמם לפי כל שלב באופן ספציפי.
למשל, תלמיד מתחיל שרואה נגן מנוסה יותר, עלול לעתים רבות להסיק מסקנות כמו: "אני לעולם לא אצליח לנגן כמוהו" או "עד שאצליח לנגן כך יעברו שנים!"


זוהי כמובן מסקנה שגויה ומתסכלת שעד כמה שניתן להבין אותה ואת המקום ממנו היא הגיעה, חבל להגיע אליה.
לכן, לכל אורך תהליך הלימוד והנגינה, חשוב ליצור אצל התלמיד/ה תמריצי ראיה חיוביים ומקדמים ככל היותר, תוך הכרה בחשש ובמורכבות ההתמודדות עם לימוד הנגינה.


תפקיד המורה לפסנתר בשיקוף הישגי התלמידים
בין השאר, התפקיד שלי כמורה לפסנתר הוא לשקף לתלמיד בכל זמן נתון את ההתקדמות שלו עצמו ולתת לו להעריך את המרחק הרב והמוערך שהוא עשה מתחילת תהליך לימוד הנגינה בפסנתר.
פעמים רבות דברים נראים מורכבים הרבה יותר ממה שהם באמת. למשל, יצירה שתלמיד/ה מתחילים לנגן בפסנתר אפילו בשיעור השמיני בלבד הייתה נראית הרבה יותר מורכבת באופן יחסי אם התלמיד/ה היו נחשפים אליה בשיעור הראשון.
למעשה, ההבדל בין השיעור הראשון לשיעור השמיני הוא שהתלמיד הספיק לחוות הצלחות בנגינת קטעים שבתחילה היו נראים מורכבים כאמור, אך לאחר אימון נכון, קטע הנגינה הופך לבר השגה. כך, בקטע הנגינה הבא אחריו, תהיה לתלמיד/ה תובנה שונה בנוגע ליכולות הנגינה שלו/ה וההיבט הפסיכולוגי של הנגינה יהיה שונה ויהפוך את ההתמודדות לקלה הרבה יותר.


תהליך הלימוד ונסיבות הזמן והמקום בחיי התלמיד/ה
בין אם מדובר בילדים, נוער, מבוגרים או במי שהגיע לגיל הזהב, ישנן נסיבות ספצפיות בחייו של כל תלמיד שיש להתחשב באתגרים שהן מביאות עמן. בין אם מדובר בענייני לימודים, משפחה, בריאות או בכל עניין אחר, האתגר העיקרי עבורי ועבור התלמיד/ה הוא להגיע לשילוב תהליך לימוד הנגינה באופן האופטימלי ביותר תחת נסיבות אלה.
במהלך השנים כמורה לפסנתר, אני מבין יותר ויותר שע"י תיאום ציפיות ריאלי, אימון נכון, יסודי ומספק, חיבור לסגנונות וקטעי הנגינה האהובים על התלמיד/ה ופיתוח מיומנויות ניתוב הפסיכולוגיה החיובית והשלילית בתהליך הלימוד, תלמידיי יכולים להגיע להישגים רבים ויפים ולהנות בחיוך גדול מהנגינה בפסנתר.

Piano Keys

הפסיכולוגיה מאחורי הנגינה בפסנתר

bottom of page